zondag, februari 09, 2014

Recept: Glutenvrij Brood

De basis van mijn eetpatroon overdag is toch wel brood. 's Ochtends, 's middags en soms zelfs 's avonds eet ik het. Aangezien het voorverpakte glutenvrije brood vaak niet echt lekker is (en ook nog eens heel duur), bak ik mijn brood zelf. Toen ik coeliakie kreeg, stroomde meteen de recepten binnen. Al een aantal maanden gebruik ik het volgende recept en het bevalt goed!
Hiervoor gebruik trouwens een broodbakmachine met een glutenvrij programma. Of dit veel verschil maakt weet ik niet, maar mocht je brood mislukken, dan kan het daar aan liggen.



Benodigdheden:
250 gram Le Poole Twello's boerenbruin glutenvrij broodmix
250 gram Le Poole Quinoa glutenvrije broodmix
4 gram droge gist
2 eetlepels Fibrex voedingsvezels
2 eetlepels zonnebloempitten
2 eetlepels lijnzaad
7 gram suiker
4 gram zout
450 ml lauw water
2 eetlepels olijfolie

Bereiding:
Ik doe altijd eerst alle droge ingrediënten in de bak, en dus begin ik met de broodmixen. Vervolgens doe ik de voedingsvezels, suiker en zout erbij. Voor de zonnebloempitten en lijnzaad staat in mijn recept 2 eetlepels, meestal doe ik er hiervan net iets minder bij.
In mijn recept stond ook dat er 4 gram droge gist bij moest. De zakjes (dr. Oetker) die ik echter heb zijn 7 gram. Laatst heb ik een paar keer het hele zakje geprobeerd en dat werkte eigenlijk ook prima. Sindsdien doe ik deze dus in daarvoor bestemde bakje.
Als laatste gooi ik het water en de olijfolie erbij en vervolgens roer ik het nog meestal door. Als ik dat niet doe blijft er meestal meel aan de bovenkant zitten en kunnen er in het brood kleffe stukken zitten. Pas hierbij wel op dat je niet de anti-aanbaklaag kapot maakt.
Als eenmaal alles erin zit gaat het in de broodbakmachine en 2 uur later heb ik een heerlijk vers brood.


Geen zin om brood te bakken? Ik hoorde toevallig dat er vanaf morgen bij de Jumbo en C1000 vers glutenvrij brood te krijgen is. Yam heet het, en het wordt in een speciale bakkerij gebakken, dus geen zorgen over kruisbesmetting! Voor meer info kan je deze site een bezoekje brengen.

2 opmerkingen:

  1. Hi! I would like to invite you to check out our site volrecepten.nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to
    your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog through the Top Blogs section.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen